Tentoonstelling De Glans van Damast

3 september - 2 december 2017
 
De collectie damast van het Bussemakerhuis was aanleiding voor deze tentoonstelling. Met ontwerpen van o.a. Chris Lebeau, 1878-1945, waaronder een origineel tafellaken en servetten met het motief Mozaïek. 
Voor een mooi gedekte tafel werd vroeger glanzend damast gebruikt. Schitterend glaswerk en servies zorgden voor een feestelijk geheel. 
Heel bijzonder is dat niet al het damast achter glas ligt, maar dat je het mag aaien en voelen ook de servetten uit de 17e eeuw. Zo voel je de kwaliteitsverschillen tussen linnen, katoen en rayon. 
 
Sanny de Zoete. 
Wij zijn blij dat Sanny de Zoete, kunsthistorica, o.a. bekend van de tentoonstelling “Nederland Dineert ”in het Stedelijk Museum Den Haag en auteur van het gelijknamige boek als gastconservator ook met haar historische collectie naar Borne komt. 
Sanny de Zoete bezit de exclusieve rechten om het damast van sierkunstenaar Chris Lebeau opnieuw te produceren. Zij zal tevens een lezing over “Nederland Dineert” verzorgen. 
 
Chris Lebeau. 
Rond 1900 gaan kunstenaars nauwer samenwerken met de Industrie. De vernieuwingen zijn o.a. zichtbaar in glas en servies maar ook bij de Linnenweverijen. 
De Art nouveau/ Art Deco periode inspireerde ontwerpers als o.a. K.P.C. de Bazel, Andries Copier, Edmond Bellefroid en Chris Lebeau om producten te maken die voor iedereen bereikbaar zouden moeten zijn. Een van de linnenweverijen die het voortouw nam is E.J.F van Dissel te Eindhoven. Chris Lebeau ontwierp vele dessins voor deze fabriek. Een leuk voorbeeld is het tafelkleed Margotje ontworpen voor de dochter van de fabrikant. Al haar speelgoed verstopte hij in het dessin. Ook in de bijbehorende servetten is haar speelgoed verwerkt. Zo werd het nooit meer saai aan tafel. 
 
Koninklijk Damast. 
Ook voor het koninklijk huis werd bijzonder linnengoed ontworpen. Zo kunt u servetten van Koningin Emma, een servet met de beeltenis van Koningin Wilhelmina tot aan de tafelkleden van Koning Willem Alexander en Koningin Maxima zien. 
 
Door het hele museum staat het linnengoed volop in de schijnwerpers gecombineerd met glas en servies. Linnengoed was vroeger het statussymbool van de vrouw. “Een tafelkleed wit gewassen en goed in de vouw is een sieraad voor een schone vrouw”. 
 
Deze bijzondere collectie damast nu voor het eerst te zien in Twente.
 
 
 
Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt dankzij een financiële bijdrage van de Vereniging Vrienden Nieuwe Kunst 1900.